Wednesday, January 23, 2008

Jarum Emas: Mawi Perlu Bimbingan

LIMA hari bersama Asmawi Ani di Korea Selatan, terbit rasa bangga, seronok dan debar. Bangga kerana juara Akademi Fantasi 3 itu menjadi duta pelancongan Korea. Seronok kerana itulah julung kali saya dan Mawi dapat peluang bermain ski, selain ke Pulau Winter Sonata.

Sebaik Santhananaban tiba, baru kami masuk ke bilik Jee-Chul Oh. Ikut protokol yang sesuai duduk bersama duta, Mawi dan presiden KTO itu adalah wakil Maestro atau PA Mawi.

Saya ke Korea atas jemputan pengarah, Rahila Ali bagi membuat liputan program Langkah Mawi. Tidak pasal-pasal saya diminta duduk bersama VIP. Penyudahnya, ada bab tertentu saya mencelah menyalur info perihal Mawi dalam perbualan mereka bila melihat Mawi lebih banyak diam.

Kalau saya jadi Mawi, saya akan berbual perihal pasukan bola sepak Korea kerana pada awal perbualan dengan presiden KTO, beliau menyentuh Malaysia melalui pasukan bola sepak pada era arwah Mokhtar Dahari.

Pada sidang akhbar, detik mendebarkan bermula kerana pelbagai media membuat liputan seperti Seoul Economic Daily, Living TV, Newsis, The Travel Journal, Travel Post, The Travel Information News, The Transportation Information News dan Jeju Tourism News. Sesi interbiu dalam bahasa Korea, Mawi ditanya strateginya bagi mempromosi Korea serta apa yang menarik di Malaysia.

Mawi menjawab dalam bahasa Inggeris ikut buku, setiap kali show dia akan cuba promosikan Korea, tetapi tempat menarik di Malaysia pula, Mawi seperti ‘putus idea’ cuma menjawab perihal pulau.

Hinggakan Santhananaban mencelah, kita ada Gunung Kinabalu. Kalau saya jadi Mawi, jika saya sedar bahasa Inggeris saya tidak lancar, saya jawab soalan dalam bahasa Malaysia sebab KTO menyediakan jurubahasa, Shin Jean-Young, bekas penuntut Universiti Malaya.

Setiap soalan wartawan diterjemahkan Shin dalam bahasa Malaysia. Ia memudahkan saya jika saya jadi Mawi untuk menambat hati media Korea dengan ucapan tahniah kerana Korea mendapat kepemimpinan (presiden) baru — moga hubungan dua negara lebih mesra (kedutaan Malaysia di Korea dibuka pada 1962), serta pengalaman indah selama di Pulau Nami, lokasi drama Winter Sonata.

Saya diberitahu Wan Firdaus, pihaknya cuma bawa 10 keping CD Mawi. Kalau saya jadi Mawi, saya bawa 100 keping CD untuk cenderahati untuk diberi kepada duta, presiden KTO dan wakil media Korea untuk mereka mengenali artis kita, selain penonton di taman tema terbesar Asia, Lotte World.

Yang terjadi ketika beraksi di Lotte World, Mawi ada inisiatif mengajak penonton menari, malangnya tiada cenderahati untuk mendekatkan dia dengan penonton Korea.

Natijahnya, Mawi tetap Mawi. Tidak mungkin saya boleh menjadi Mawi kerana saya sedar saya tiada bakat menyanyi. Melalui suara, Mawi boleh menarik perhatian ribuan peminat untuk memujanya.

Namun harus diingat, dengan pena, saya mampu menambat jutaan pembaca untuk mereka kembali menilai antara kaca dan permata, antara artis panjang akal, artis pendek akal atau artis langsung tidak berakal.

ADAM: Gamsa-hamnida

METRO AHAD 200108