Sunday, January 6, 2008

Dunia Mawi: Program Luar Negara

ASSALAMUALAIKUM dan selamat sejahtera semua. Bahang tahun baru masih terasa. Sana-sini masih terdengar orang membicarakan soal azam, perancangan dan harapan 2008.

Malah, kemeriahan sambutan dan percikan bunga api di Dataran Merdeka pada malam tahun baru lalu masih terbayang di ruang mata. Saya berpuas hati dengan persembahan malam itu. Apa yang saya rancang berjalan dengan lancar. Paling penting penonton terhibur dengan lagu dan gimik saya.

Minggu pertama tahun baru ini, jadual saya padat dengan sesi fotografi bersama media. Selebihnya, masa saya banyak dihabiskan di pejabat baru Mawi World Sdn Bhd. Adat berpindah, banyak barang yang perlu dikemas. Saya dan rakan MWSB cukup bersemangat mengemas apa yang patut. Puas rasanya bila melihat susun atur pejabat yang lebih selesa dan tersusun.

Tahun ini juga saya akan melangkah ke banyak negara. Syukur, saya diundang menjayakan program untuk saluran di Astro berjudul Langkah Mawi. Program ini akan turut mengupas perihal adat, muzik, fesyen dan kehidupan setempat serta silap mata.

Hari ini, saya akan berlepas ke Korea Selatan yang menjadi destinasi pertama program ini. Kunjungan saya selama lima hari ke sana mendapat kerjasama Organisasi Pelancongan Korea (KTO).

Difahamkan jadual di Korea Selatan nanti sangat padat. Saya akan menyelami sendiri pengalaman dan turut mengambil bahagian dalam persembahan yang diatur KTO.

Antara yang menarik ialah KTO mengundang khas pasukan taekwondo paling hebat di Korea Selatan untuk sama-sama menjayakan penggambaran ini. Selain itu program ini juga tidak ketinggalan merakamkan pertunjukan ‘comical jump’ yang menjadi antara tarikan utama di sana.

Saya juga berpeluang belajar meluncur jet ski dan melawat pulau yang menjadi lokasi utama penggambaran Winter Sonata. Tidak sabar rasanya merasai saat-saat indah itu.

Saya sudah bersedia berdepan dengan cuaca sejuk di sana. Saya dimaklumkan suhu di sana sekitar 15 Celsius hingga di bawah paras beku negatif lima Celsius.

Insya-Allah dalam coretan minggu depan, saya akan titipkan pengalaman sepanjang berada di Korea buat tatapan semua. Selain itu, saya akan maklumkan destinasi Langkah Mawi seterusnya.

Sekian, wassalam...

Metro Ahad 060108