Wednesday, January 23, 2008

Siti, Mawi berentap lagi

Antara kategori yang menjadi tumpuan, Penyanyi Wanita & Lelaki Popular, Pengacara TV Wanita & Lelaki Popular dan Penyampai Radio Wanita & Lelaki Popular.

Apakah pada ABPBH kali ini, Datin Seri Siti Nurhaliza Tarudin masih mampu mempertahankan gelaran Penyanyi Wanita Popular sekali gus membuka ruang kepadanya untuk mengungguli trofi Bintang Paling Popular pada edisi kali ini.

Namun jika diukur kepada kemenangannya yang lalu, ketika itu Siti masih belum berpunya tetapi kini dia sudah bergelar isteri kepada usahawan Datuk Seri Mohd Khalid Jiwa. Sejak itu juga Siti sudah mengurangkan aktiviti seninya demi tumpuan kepada rumah tangga.

Sekembalinya daripada mengerjakan fardu haji baru-baru ini, Siti tampil dengan imej bertudung. Namun berdasarkan pencapaian lalu, apa jua perubahan yang berlaku kepadanya, sokongan peminat terhadapnya tidak pernah goyah. Barangkali imej barunya itu lebih mendapat perhatian peminat.

Siti juga baru hadir dengan album barunya, Hadiah Daripada Hati.

Apabila bercakap mengenai Bintang Paling Popular, tidak dapat dielakkan Mawi adalah saingan terdekat Siti. Populariti Mawi juga ternyata belum goyah kerana dia baru saja dipilih menjadi duta Pelancongan Korea. Pemilihannya itu berdasarkan popularitinya sebagai artis nombor satu negara.

Selain Siti, kategori itu turut menjadi rebutan Jaclyn Victor, Misha Omar, Adibah Nor dan Mila. Bukan hendak merendahkan kedudukan Mila di sisi empat penyanyi senior itu namun hakikatnya Mila yang juga juara Akademi Fantasia 5, sukar untuk menandingi kehebatan mereka.

Jika dilihat daripada tiga artis senior itu, Jaclyn paling memberikan cabaran buat Siti. Dia antara penyanyi yang berjaya mengharumkan nama negara termasuk ke pertandingan Asian Idol di Indonesia.

Untuk kategori Penyanyi Lelaki Popular, adakah Faizal Tahir yang banyak mencetuskan kontroversi kebelakangan ini mampu merampas trofi itu daripada Mawi yang memenanginya pada tahun lepas. Apapun usah perlekehkan pendatang baru itu kerana naib juara One In A Million itu sangat berbakat.

Walaupun begitu, adakah kontroversi yang dicetuskan menyekat peluangnya untuk merangkul gelaran Penyanyi Lelaki Popular? Barangkali tuah juga menjadi milik Faizal kerana mendapat undi simpati peminat.

Penyanyi lain turut bersaing, Hazami, Adam AF dan Anuar Zain. Tidak disangkal lagi, dari segi kekuatan vokal dan kualiti album yang dihasilkan tahun ini, Anuar Zain adalah pencabar terdekat Faizal dan Mawi. Keupayaan Hazami sebagai penyanyi, komposer dan guru vokal juga tidak pandang ringan.

Tetapi kerana anugerah ini berdasarkan populariti, usah terkejut jika trofi itu sekali lagi menjadi milik Mawi.

Debaran seterusnya kepada lima calon kategori Pengacara TV Lelaki Popular, AC Mizal, Ally Iskandar, Aznil Nawawi, Wahid Senario dan Azwan Ali. Tidak dinafikan sejak Aznil mengendalikan AF selama lima musim kedudukannya sebagai pengacara nombor sukar digugat. Adakah pengunduran Aznil daripada program realiti itu, bakal mempengaruhi undiannnya kali ini?

Aznil juga dicalonkan untuk satu lagi kategori, Penyampai Radio Lelaki Popular (Era).

Artis lain yang turut bertanding bagi kategori sama, AC Mizal (Era), Faizal Ismail (HotFM), Khairil Rashid (X-Fresh) dan Kieran (Era).

Adakah ketiadaan Halim Othman, membuka ruang kepada Aznil untuk membawa pulang trofi itu. Segalanya tidak mustahil kerana meskipun wajahnya tiada lagi di AF namun suaranya terus berkumandang di Era setiap hari mulai 10 pagi hingga 1 tengah hari.

Sehingga kini belum ada pengacara lelaki yang dapat menggugat Halim yang menang kategori itu selama enam tahun berturut-turut.

Pengacara TV Wanita Popular pula membariskan Cheryl Samad, Fara Fauzana, Fauziah Ahmad Daud, Raja Azura dan Sharifah Shahira. Adakah Fara berjaya mempertahankan gelarannya atau pun akan menjadi milik Raja Azura. Pengacara mulut becok itu cukup laris tahun ini dan menyerlah menerusi program Gedik Santai.

Perhatian juga terarah kepada kategori Artis Baru Lelaki Popular. Melihatkan fenomena yang dicetuskan bakat baru, Dafi, tidak mustahil trofi itu menjadi miliknya. Biarpun ramai yang mengkritik vokalnya namun wajah comelnya mampu meraih perhatian peminat remaja.

Artis lain bertanding untuk kategori sama, Diddy, Fiq, Kaer Azami dan Bard R1.

Di antara calon Artis Baru Wanita Popular, adakah Fauziah Ghouse yang baru saja menang Anugerah Shine Pantene (SMS) menerusi Anugerah Skrin mampu mengulangi kejayaan kerana kemenangan kali ini juga berdasarkan undian peminat.

Saingannya, Farah Asyikin, Heliza, Julia Ziegler dan Mila. Sungguhpun begitu, Mila berpeluang mengungguli kategori ini kerana dia juga mendapat sokongan padu peminat sejak dalam AF lagi.

Berdasarkan senarai lima terbaik kategori Pelakon Filem Lelaki Popular, semuanya berpeluang untuk menang iaitu Afdlin Shauki, Pierre Andre, Rosyam Nor, Rusdi Ramli dan Saiful Apek.

Agak sukar meramalkan siapakah bakal menang kerana sepanjang tahun lalu, mereka semua antara penggiat seni yang aktif menerusi hasil karya masing-masing. Di kalangan semua, Pierre calon paling muda namun sudah menyerlah sebagai pelakon, pengarah dan penulis skrip.

Jika dinilai kepada pencapaian pula, Rusdi sudahpun diiktiraf sebagai Pelakon Lelaki Terbaik pada Festival Filem Malaysia ke-20 (FFM20). Tetapi sekali lagi ingin ditegaskan tuah mereka yang bertanding dinilai berdasarkan populariti. Siapa tahu hasil penat lelahnya selama ini bakatnya mula dihargai peminat.

Bagi kategori Pelakon Filem Wanita Popular menyaksikan saingan sengit antara Erra Fazira, Fasha Sandha, Maya Karin, Sharifah Amani dan Vanidah Imran.

Tidak ketinggalan Pelakon TV lelaki pula menyaksikan pencalonan Aaron Aziz, Arash Mohamad, Datuk Jalaludin Hassan, Fahrin Ahmad dan Rosyam Nor. Adakah Aaron Aziz yang dilihat cemerlang menerusi beberapa dramanya tahun lalu seperti Emil Emilda mampu menggugat Rosyam Nor yang memenangi trofi itu pada tahun lalu.

Manakala Pelakon TV Wanita Popular pula mencalonkan Dynas, Eja, Fasha Sandha, Rita Rudaini dan Rozita Che Wan.

ABPBH07 akan berlangsung pada 30 Mac di Arena Of Stars, Genting Highlands.



HARIAN METRO 230108